Stockholmsderbyt mellan Hammarby och Djurgården blev aldrig det vi förväntar oss av en sådan match. Med åtta grader och regn som bakgrund satte vädret tonen för en stelnad och dämpat förlöpt encounter som aldrig riktigt tände till.
Vi ser ett derby där både spelare och publik verkade ett steg efter redan innan avspark. Det fanns inget tryck som bar matchen framåt, inga riktiga dueller som fick det att brinna till. Hammarby tog tre poäng, men framför allt genom ett bra försvar snarare än offensiv briljans.
Rehnberg fortsätter att vädra frågetecken. Chanserna kommer, men de lossnar inte. I den här typen av avgörande matcher behöver Hammarby en spets som tar ögonblicken när de infinner sig. Just nu är hon inte där.
Djurgården är inte samma lag som förra säsongen, och Hammarby är inte heller det. Det märks tydligt. Matchen blev snäll, nästan försiktig – och ett derby som blir försiktigt förlorar sin själ. Det var ett kylslaget derby på riktigt, både på planen och på läktarna.